Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Despre profilul fiscal. Impozitare micro, profit, TVA. | Keez

Profilul fiscal al afacerii tale.

Share this article

Timp de citire: 3 minute

Cuprins

Oana Pastramă, Partener Keez și Expert Contabil autorizat CECCAR, explică în rândurile următoare câteva aspecte esențiale privind profilul fiscal al societății tale.

Dragă antreprenorule,

Iată că drumul tău începe să prindă contur ușor, ușor, astfel încât acum ai ajuns la primul contact cu lumea “fiscalității”: trebuie să îți alegi profilul fiscal al societății tale. Ce înseamnă acesta? Profilul fiscal se referă la tipul de taxe pe care le vei achita urmare a activității desfășurate și anume:

  • impozitare micro sau impozit pe profit.
  • TVA (ce ocupă un loc fruntaș în topul taxelor din România – un fel de bau-bau fiscal),

Recomandare: înainte de a lua vreo decizie legată de profilul fiscal al societății discută cu un profesionist contabil!

Impozitare micro sau impozit pe profit?

În trecut, o societate nou înființată era de plătitoare de impozit pe venit (microîntreprindere). Acest lucru s-a schimbat – toate societățile din România sunt plătitoare de impozit pe profit.

Poți opta însă și pentru a fi plătitor de impozit pe venit doar dacă îți iei angajamentul că în 30 de zile de la data înființării societății vei avea cel puțin un salariat cu normă întreagă (8 ore/zi).

Diferența între impozitul pe profit și cel pe venit este modul de calcul:

Impozit pe profit = (Venituri – Cheltuieli)*16%

Impozitul pe venit (micro) = 1% aplicat asupra cifrei de afaceri (CA)

Cifra de afaceri reprezintă facturile pe care le-ai emis

Dacă ai ales să fii microîntreprindere, nu uita că un salariat atrage costuri. Din punct de vedere al salariilor, pentru activitățile desfășurate altele decât construcții, anul 2023 arată cam așa:

Salariu brut: 3.000 lei

Salariu net (bani în mână, adică în cont): 1.863 lei

Costuri totale cu salariatul: 3.063 lei

Dacă activitatea ta este una în domeniul construcțiilor, situația se prezintă așa:

Salariu brut: 4.000 lei

Salariu net: 3.150 lei

Costuri totale cu salariatul: 4.013 lei

Ambele impozite (impozit pe profit, impozit micro) se achită TRIMESTRIAL!

TVA

TVA-ul pare un concept ușor de înțeles, însă poate să fie complicat în anumite situații. Fiind una dintre taxele la care se face cea mai mare evaziune în Romania, TVA-ul este foarte verificat de către autorități.

Societatea ta va fi, la înființare, neplătitoare de TVA. O societate neplătitoare de TVA nu va adăuga TVA la facturile de vânzare și, neadăugând, sau altfel spus necolectând acest TVA, nu îl va plăti la stat.

Noțiunea de plătitor de TVA este deseori înșelătoare pentru un antreprenor nou, nu înseamnă că o firmă poate să ceară, în virtutea statutului de neplătitor de TVA, facturi fără TVA. Toate facturile țin de emitentul lor – o firmă neplătitoare de TVA va primi facturi cu TVA și acel TVA de fapt rămâne ca o cheltuială ca atare pentru firmă.

Dacă o firmă este plătitoare de TVA atunci acea firmă va adăuga pe lângă prețul standard al produsului și TVA pe factură. Acel TVA trebuie plătit la stat, nu este o sumă care rămâne în conturile firmei.

Dacă însă pe parcursul perioadei se fac achiziții de bunuri sau servicii pentru care s-a plătit TVA atunci acel TVA reprezintă o sumă care se deduce din suma de plată.

Astfel, TVA de plată la final de perioada = TVA vânzări (colectat) – TVA achiziții (deductibil sau altfel spus deja plătit).

Ai opțiunea de a o înregistra ca plătitoare de TVA la începutul sau pe parcursul desfășurării activității și obligația de a o înregistra ca plătitoare de TVA pe parcursul desfășurării activității la depășirea plafonului de 300.000 lei.

Care variantă este mai avantajoasă? DEPINDE.

Poate nu este un răspuns mulțumitor, însă da: a fi plătitoare sau neplătitoare de TVA depinde de:

  • tipul activității,
  • volumul acesteia,
  • domeniul de activitate (prestări servicii, comerț, etc).

Vom reveni supra acestui subiect cu mai multe detalii.

Spor la treabă!

 

Urmărește pe blogul Keez alte materiale cu sfaturi utile pentru antreprenori.

Articole similare:

ONRC anunță că va suspenda activitatea pentru mentenanță tehnică în perioada 19-25 iulie. Detalii pe blogul Keez.

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: