Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Când devii plătitor de TVA și ce trebuie să faci | Keez

Cȃnd devii platitor TVA şi ce trebuie să faci

Share this article

Timp de citire: 6 minute

Cuprins

Oana Pastramă, Partener Keez și Expert Contabil autorizat CECCAR, explică în acest “guest post” câteva aspecte legate de un moment doesebit de important în activitatea unui antreprenor și anume când devii platitor de TVA.

Dragă antreprenorule,

Toată lumea e de acord că TVA-ul este taxa ce ne sperie pe toƫi, antreprenori începători sau cu mai multă experiență. Dacă știm când devenim plătitori de TVA, când și cum trebuie plătit TVA și când avem nevoie de cod TVA, atunci lucrurile vor fi cu siguranță mai ușor de înțeles.

De ce este important să cunoști care este momentul devenirii plătitor de TVA: statutul de plătitor de TVA aduce anumite avantaje, cum ar fi posibilitatea de a recupera TVA-ul aferent achizițiilor de bunuri și servicii, precum și de a vinde produse si servicii cu TVA inclus în preț. De asemenea, afacerile plătitoare de TVA au acces la o gama mai largă de finanțări și credite.

Există posibilitatea ca antreprenorii să opteze ca business-urile lor să devină plătitoare de TVA, chiar dacă nu au atins plafonul anual de cifră de afaceri. Dacă afacerea ta are un număr mare de clienți fideli care generează un venit constant, sau ea se află într-o etapă de dezvoltare care face parte dintr-o strategie termen lung, sau dacă activitatea afacerii tale presupune achiziția unor produse din UE sau vânzarea de produse către UE, atunci poate fi un real avantaj ca afacerea ta să devină plătitoare de TVA.

Scopul acestui articol este de a-ți pune la dispoziție câteva informații detaliate care să te ajute să iei unele decizii în deplină cunoștință de cauză.

Ce înseamnă TVA și de ce este importantă?

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este o taxă indirectă care se aplică pe toate etapele de producție și distribuție a unui bun sau serviciu, până la consumatorul final. TVA este o taxă pe consum, ceea ce înseamnă că este plătită de către consumatorul final atunci când achiziționează un bun sau serviciu.

Importanța TVA pentru economie și finanțele publice

TVA este o taxă importantă pentru bugetul statului, deoarece reprezintă o sursă importantă de venituri. În România, TVA reprezintă aproximativ 40% din veniturile fiscale.

În tranzacțiile din România TVA-ul îmbracă diferite cote (standard și reduse). TVA-ul se aplică tuturor operațiunilor efectuate de către persoane fizice sau juridice, care implică plăți, cu excepția situațiilor enunțate de lege: asta înseamnă că atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice (indiferent de forma juridică) plătesc TVA-ul.

Colectarea eficientă a TVA este vitală pentru obținerea unor venituri publice apropiate de nivelul potențial și, implicit, a tuturor beneficiilor de investiții publice suplimentare în infrastructură, sănătate și educație.  Aceste investiții ar putea contribui la creșterea economică și la îmbunătățirea calității vieții pentru toți românii.

Ce înseamnă a fi plătitor de TVA?

TVA-ul, sau taxa pe valoarea adăugată, este un impozit indirect aplicat vânzării de bunuri și servicii.

A fi platitor de TVA este o exprimare neclara. De fapt toti consumatorii platesc TVA. A fi plătitor de TVA înseamnă de fapt a fi “deducător” de TVA. Vei face facturile cu TVA si vei păstra separat acel TVA. Vei primi facturi de la furnizori cu TVA si vei păstra și acel TVA separat. Statului îi vei plăti doar diferența. Astfel, TVA-ul de la cumpărări va fi “dedus” – il vei primi înapoi. 
Prin comparație – o firma neplătitoare de TVA nu mai primește acel TVA înapoi.  În România, ești firmă neplătitoare de tva când nu depășești anumite limite de cifra de afaceri într-un an calendaristic. În prezent, o firmă trebuie să depășească suma de 300.000 lei pentru a deveni obligatoriu plătitoare de TVA.

Chiar dacă afacerea ta nu a atins această cifră te poti inregistra la cerere ca plătitor de TVA.

Avantaje pentru un plătitor de TVA

O firmă plătitoare de TVA are câteva avantaje. Iată câteva situații de care poți beneficia:

  1. Competitivitate crescută: Fiind plătitor de TVA, poți ajusta prețurile pe care le practici pentru a include TVA-ul aferent produselor sau serviciilor tale. Acest lucru îți conferă o poziție mai competitivă pe piață, deoarece clienții tăi pot deduce TVA-ul plătit la achiziții dacă sunt și ei plătitori de TVA. Atunci când partenerii tăi de afaceri sunt plătitori de TVA, atunci vor putea cu siguranță să își deducă TVA-ul din facturile emise de tine.
  2. Deductibilitatea TVA: Dacă ești plătitor de TVA, ai dreptul să deduci TVA-ul pe care îl plătești la achizițiile și investițiile efectuate în activitatea ta economică. Aceasta înseamnă că poți recupera suma de TVA plătită la achiziții, ceea ce reduce costurile tale și îți sporește profitabilitatea.

Pași de urmat pentru a deveni plătitor TVA

Dacă ești client Keez, noi ne ocupăm de toate aceste aspecte. Pentru a demara aceasta procedură sunt necesare următoarele documente:

  • Copie CUI;
  • Copie CI administrator;
  • Balanța ultimei luni închise în funcție de depunerea dosarului, iar în cazul în care societatea are istoric în anul precedent este necesară și balanța lunii Decembrie aferentă anului trecut.

De retinut, însă, că o societate nu poate deține simultan ambele tipuri de coduri. Spre exemplu, dacă o companie sau o persoana fizică autorizată deține doar un cod de TVA intracomunitar, dar între timp depășește cifra de afaceri anuală de 300 000 lei și solicită un cod de TVA de la ANAF, primul se va anula automat.
Dacă nu lucrezi cu Keez, urmează etapele de mai jos:

  1. Înregistrarea la ANAF. Pentru a deveni plătitor de TVA, trebuie să completezi formularul 097, „Declarație privind înregistrarea în scopuri de TVA”. Acest formular poate fi descărcat direct de pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aici.
  2. Depunerea documentelor. După ce ai completat formularul 097, îl vei depune la registratura ANAF-ului, împreună cu actele de înființare a societății (certificatul de înregistrare și înființare, ultimul statut actualizat).
  3. Obținerea codului de TVA. Dacă documentele sunt în regulă, ANAF-ul îți va atribui un cod de TVA și vei deveni oficial plătitor TVA.

Ca firmă plătitoare de TVA ai următoarele obligații fiscale:

  • Emiterea facturilor cu TVA. Trebuie să emiți facturi cu TVA pentru toate bunurile sau serviciile pe care le furnizezi.
  • Colectarea și declararea TVA-ului. Firma ta are obligația de a colecta TVA de la clienți și de a-l declara către autoritatea fiscală. TVA-ul colectat trebuie înregistrat și raportat în declarațiile de TVA.
  • Depunerea declarațiilor fiscale. Ca firmă plătitoare de TVA, trebuie să completezi și să depui declarații periodice de TVA către autoritatea fiscală. Aceste declarații conțin informații despre TVA-ul colectat și TVA-ul plătit pentru achiziții. Declarațiile trebuie depuse la termenele stabilite de autoritatea fiscală și trebuie să plătești suma TVA-ului datorat către stat.
  • Verificări fiscale. Ca firmă plătitoare de TVA, poți fi supus unor verificări fiscale de către autoritatea fiscală. În timpul acestor verificări, inspectorii fiscali analizează documentele tale contabile și verifică conformitatea cu legislația fiscală.
  • Plata la termen a TVA-ului. Trebuie să plătești suma TVA-ului datorat către stat la termenele stabilite de autoritatea fiscală. În cazul în care nu plătești la timp, poți fi supus unor penalități și dobânzi.

Este important să menționăm că acestea sunt obligațiile fiscale generale pentru o firmă plătitoare de TVA în România, dar există și alte aspecte specifice, cum ar fi raportările intracomunitare, OSS, TVA-ul la import-export sau regimul special pentru anumite sectoare de activitate.

Clienții Keez beneficiază de consultanță din partea expertului contabil alocat și astfel se pot obține informații precise și personalizate în funcție de afacerea în cauză.

Deci, TVA-ul, deși este o  taxă “întunecată”, dacă deții toate informațiile legate de ea, încă de la început, vei avea “lumină” în ceea ce o privește. Şi nu uita, suntem aici să te ajutăm!

Urmărește pe blogul Keez alte materiale cu sfaturi utile pentru antreprenori.

 Info din Help Keez:

ONRC anunță că va suspenda activitatea pentru mentenanță tehnică în perioada 19-25 iulie. Detalii pe blogul Keez.

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: