Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura fără bătăi de cap”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Închiderea de an îți dă bătăi de cap? Află ce trebuie să faci

Share this article

Timp de citire: 5 minute

Cuprins

Se apropie acel moment din an în care toate documentele contabile trebuie să fie corecte și complete pentru ca bilanțul contabil să poată fi depus la timp.

Știm cât de multe bătăi de cap îți poate da închiderea de an. De aceea, ți-am pregătit un ghid util în care vei găsi care sunt cele mai bune practici pe care trebuie să le faci pentru a fi sigur că închiderea de an este perfectă.

Keez a organizat un Webinar în care Directorul de Operațiuni al Keez, Alexandru Puiu a explicat pe larg tot ce trebuie să facă un antreprenor înainte de închiderea de an. Poți viziona întregul Webinar aici.

Update 5 ianuarie 2024: Dacă în 2023 puteai să ai maxim 3 micro, din 2024 vei mai putea să ai doar una. Află toate detaliile aici.

ARTICOL INIȚIAL:

Micro sau Profit în 2024?

Încă de la începutul lunii decembrie sau cât mai repede cu putință trebuie să analizezi care ar fi cea mai potrivită formă de organizare pentru compania ta în 2024. E mai bine să fii la Micro sau la Profit în 2024?
Ca să poți rămâne la Micro și în 2024 trebuie să împlinești 4 criterii:

  • Cifra de afaceri să nu depășească 500.000 de euro/an,
  • Veniturile tale să nu depășească 20% din consultanță și/sau management,
  • Să ai cel puțin un angajat cu normă întreagă sau un contract cu salariul minim pe economie,
  • Asociații/Acționarii să nu dețină mai mult de 25% capital social la mai mult de trei microîntrerpinderi.


Cine poate fi Micro în 2024
Firmele care au fost la Micro pe perioada anului 2023 pot rămâne la Micro și în 2024 dacă la sfârșitul lunii decembrie încă îndeplinesc toate criteriile.

De altfel, dacă ai fost doar la Profit pe tot parcursul anului 2023, dar îndeplinești toate condițiile să treci la Micro până la 31 decembrie 2023, o poți face.

Cum decid ce formă de organizare mi se potrivește în 2024?
Pentru a fi sigur că iei decizia potrivită, Keez ți-a pregătit un calculator de taxe unde vei putea derula diferite scenarii de lucru. Trebuie doar să estimezi care este cifra de afaceri pe care o vei avea anul viitor, care ar fi profitul și să completezi codul CAEN.

Simulatorul îți va arăta estimativ câte taxe ai de plătit la stat și vei putea să decizi foarte ușor care este cea mai potrivită formă de organizare pentru afacerea ta în 2024. Sub fiecare formă de organizare vei avea și explicații suplimentare. Încearcă-l aici. 

 

Termene de raportare la final de an

Angajat pe firmă
Dacă te-ai decis să treci de la Profit la Micro și trebuie să mai îndeplinești doar condiția angajatului trebuie să te decizi până pe 20 decembrie 2023. În caz contrar, nu va fi suficient timp pentru demararea procedurilor necesare.

Dacă depășești termenul, o altă variantă mai la îndemână este contractul de mandat.

Închiderea contabilă a lunii noiembrie
Termenul de finalizare al contabilității din luna noiembrie (inclusiv termenul de plată al taxelor lunii noiembrie) este 21 decembrie 2023

Închiderea contabilă a lunii decembrie și închiderea de an
Pentru închiderea lunii decembrie și a anului 2023 termenul este de 8 ianuarie.

Recomandări pentru clienții Keez:

  • Pentru ca închiderea de an să se facă fără probleme, dacă ai documente lipsă este de preferat să le găsești/obții și să le urci în platformă.
  • Parcurge Raportul de Profit. Vei putea avea o imagine de ansamblu asupra veniturilor și profitului anului 2023. 
  • Verifică în Dashboard care este profitul firmei tale ca să vezi situația companiei tale de la o lună la alta înainte să primești bilanțul.

 

Soldul de casă
Verifică soldul Registrului de Casă deoarece de la 11 noiembrie 2023 nu poate depăși 50.000 de lei în numerar la final de zi. Clienții Keez pot verifica în Dashboard – Fonduri disponibile – Casa în lei.

În cazul în care soldul de casă depășește 50.000 de lei îți recomandăm să depui excedentul la bancă până la maxim 31 decembrie 2023.

 

Avansuri/Deconturi

În mod normal, dacă o companie dorește să retragă bani din firmă, cea mai simplă variantă este să declare dividende trimestriale, apoi să plătească impozitul aferent. Însă, există anumite companii care au decis să scoată bani din firmă prin avansuri, adică prin transfer din contul firmei în contul personal. Ceea ce nu e cea mai corectă tranzacție.

Astfel, pentru a regla situația și pentru a evita ca acele avansuri să fie în sold la 31 decembrie 2023, implicit parte din bilanț, cea mai bună metodă este să faci viramente bancare de restituire avans, apoi viramente bancare înapoi pentru plata dividendelor.

Dacă ești client Keez poți verifica situația în Dashboard, rubrica Avansuri/Deconturi. Dacă suma este foarte mare, îți recomandăm să o reglezi prin distribuirea dividendelor. Pentru a face acest lucru trebuie să completezi o Hotărâre AGA pe care o poți genera direct din platformă. După ce o semnezi și o încarci în contabilitate, poți returna sumele ridicate ca avans prin virament bancar asociatului/asociaților.

O altă variantă este să completezi decizia de compensare solduri avansuri cu dividende conform cu modelul pe care îl găsești în meniul Configurări – Formulare

 

Integrarea cu e-Factura

De la 1 ianuarie 2024 firmele au obligația să transmită facturile emise în sistemul de facturare electronică RO e-Factura indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura. 

Termenul limită pentru transmiterea facturilor în Spațiul Privat Virtual (SPV) este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data limită prevăzută pentru emiterea facturii. 

Tot de la 1 ianuarie 2024 și furnizorii tăi vor depune e-Facturi pentru care vei avea la dispoziție 60 de zile să le descarci și să le salvezi într-o arhivă digitală.

De la 1 iulie 2024 doar e-Factura va fi considerată document original. Practic, poți înregistra factura în contabilitate și deduce TVA-ul doar dacă este înregistrată în SPV.

Dacă ești client Keez, nu trebuie să-ți faci griji, modulul de facturare este integrat cu e-Factura. Nu vei avea nevoie de integrări suplimentare și nici de semnătură electronică.

Dacă emiți facturi din Keez nu vei avea nicio dificultate în trimiterea e-Facturilor. Trebuie doar să apeși butonul ”emite e-Factura”, iar sistemul te va anunța când ANAF-ul confirmă că e-Factura a fost primită.

Dacă primești facturi de la furnizori vei găsi în Keez un Inbox care cuprinde toate e-Facturile pe care le-ai primit. Poți vizualiza facturile, iar dacă este corectă apeși butonul ”Trimite la contabilitate” și o copie a ei se va înregistra imediat în contabilitate.

Sistemul electronic RO e-Factura este valabil pentru toate persoanele juridice din România/ cu locul prestării în România. Deci, e-Factura aferentă unei tranzacții din afara României nu trebuie trimisă în e-Factura. De altfel, nici vânzările către persoane fizice nu intră în sistemul e-Factura.  

Recomandările noastre

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: