Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Ce taxe și impozite plătești dacă ai SRL

Share this article

Timp de citire: 5 minute

Cuprins

Una dintre întrebările care apar frecvent odată cu înființarea unui SRL este: ”Ce taxe și impozite trebuie să plătesc?”. Ei bine, Keez îți răspunde la întrebare! Ți-am pregătit o clasificare a principalelor taxe pe care trebuie să le plătească un SRL.

1. Impozitul pe venit

Pentru a înțelege mai bine ce impozit va trebui să plătești, trebuie să clarificăm dacă firma ta este microîntreprindere. O microîntreprindere este o firmă careia i se permite să plătească impozitul pe venit.

Pentru a fi microîntreprindere trebuie să:

  • ai minim un angajat,
  • ai venituri sub 300.000 de lei/60.000 euro,
  • să nu mai mult de 25% din acțiuni la mai mult de 3 microintreprinderi
  • firma ta să nu desfășoare activități în domeniul bancar, jocuri de noroc, exploatare zăcăminte și să nu fie broker de asigurare
  • să nu aibă venituri din consultanță mai mult de 20%

Dacă îndeplinești aceste condiții vei plăti impozit pe venit.

Impozitul pe venit va fi de 1%, cu excepția:

  • Cifra de afaceri a firmei depășește 300.000 de lei/60.000 euro
  • Firma desfășoară activități principale sau secundare, corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:

IT:
5821– Activități de editare a jocurilor de calculator,
5829 – Activități de editare a altor produse software,
6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației,

Restaurante:
5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare,
5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată,
5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere,
5590 – Alte servicii de cazare,
5610 – Restaurante,
5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente,
5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.,
5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor,

Activități juridice:
6910 – „Activități juridice” – numai pentru activitățile avocaților,

Medicină:
8621 – Activități de asistență medicală generală,
8622 – Activități de asistență medicală specializată,
8623 –  Activități de asistență stomatologică,
8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Impozitul pe venit se plătește chiar dacă facturile întocmite au fost încasate sau nu.

2. Impozitul pe profit

Impozitul pe profit se plătește la diferența dintre veniturile impozabile și cheltuielile deductibile. Suma obținută (profitul) se va impozita cu 16%.

La înființarea firmei ai opțiunea să alegi dacă rămâi la profit sau optezi pentru microîntreprindere. Pentru a putea face acest lucru este obligatoriu să îți faci un plan de afaceri în care să estimezi marja profitului firmei după primul an. Dacă marja profitului estimată este mai mică ar putea fi mai eficient să rămâi la profit.

De exemplu, dacă în planul de afaceri estimezi venituri de 100.000 RON și cheltuieli de 94.000 RON (și ai un salariat cu normă întreagă) atunci vei plăti:

  • impozit pe venit: 100.000 RON x 1% = 1.000 RON sau
  • impozit pe profit: 6.000 x 16% = 960 RON

Este important de reținut că dacă vrei să treci de la Micro la profit o poți face oricând în timpul anului. Însă, dacă vrei să treci de la profit la Micro o poți face o singură dată în viața unei firme și doar la finalul anului. De aceea, este foarte important să ai un plan de afaceri bine pus la punct.

Citește mai mult aici.

 3. Contribuții salariale

Este vorba despre taxele pe care le plătește angajatorul din salariul brut (salariul din contractul de muncă) în numele angajatului. În mod normal acestea sunt:

  • CAS – 25% (contribuția la pensie),
  • CASS – 10% (sănătate),
  • 10% impozitul pe venit

La acestea se adaugă și Contribuția Asiguratorie de Muncă (CAM) care nu este inclusă în salariul brut, iar cota este de 2,25%.

De reținut că există diverse facilități/scutiri de taxe care pot modifica semnificativ contribuțiile salariale.

4. Taxa pe valoare adăugată (TVA)

Taxa pe valoare adăugată (TVA) este un impozit indirect pe care îl suportă consumatorul final al bunului/serviciului respectiv. Aceasta se aplică tuturor activităților comerciale care implică producția și distribuția bunurilor și serviciilor. Cota standard de TVA în România este de 19%, cu unele excepții.

În momentul înființării unei întreprinderi poți alege dacă te înscrii ca firmă plătitoare sau neplătitoare de TVA. În momentul în care cifra de afaceri anuală depășește 300.000 de lei, vei trece automat la firmă plătitoare de TVA.

Orice firmă, fie că este plătitoare sau neplătitoare de TVA plătește TVA-ul la achiziții. Adică, în momentul în care achiziționezi ceva, regăsești TVA-ul pe factură. Dacă ai o firmă plătitoare de TVA, atunci tot TVA-ul colectat din facturi îl vei putea deduce. Vei plăti la stat diferența dintre TVA-ul pe care îl facturezi și TVA-ul pe care îl deduci din achiziții. De aici vine și denumirea de taxă pe valoare adăugată.

Pentru firmele care nu plătesc TVA la stat, acestea vor plăti TVA pentru achiziții de la furnizori, dar nu vor factura TVA, deci nu vor plăti la stat.

TVA-ul se plătește trimestrial pentru majoritatea firmelor și lunar pentru firmele care depășesc cifra de afaceri de 100.000 de euro.

5. Impozitul pe dividende

Dividendele reprezintă partea din câștigurile unei companii care este distribuită către acționarii acesteia. Este modalitatea legală prin care poți beneficia de profitul realizat și se distribuie în două moduri: trimestrial sau anual.

Începând cu 2023, impozitul pe dividende este 8% din valoarea dividendelor brute. De exemplu, dacă ești unic asociat și la închiderea exercițiului financiar repartizezi dividende în valoare de 100.000 de lei, va trebui să plătești un impozit de 8.000 de lei la stat.

Acest impozit îl plătește firma în numele acționarului și se plătește în luna următoare distribuirii impozitului pe dividende.

Dividendele fac parte din acele venituri suplimentare salariilor care se iau în calcul la Declarația Unică.

6. CASS pe dividende

În cazul în care dividendele încasate de o persoană fizică depășesc un anumit prag (în timpul unui an), trebuie să depuneți Declarația Unică (pe persoană fizică) și să plătiți o contribuție la CASS (sănătate).

ONRC anunță că va suspenda activitatea pentru mentenanță tehnică în perioada 19-25 iulie. Detalii pe blogul Keez.

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: