Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Modificări fiscale în 2024: Ce trebuie să știe antreprenorii

Modificări fiscale cheie în 2024

Share this article

Timp de citire: 5 minute

Cuprins

Codul Fiscal a suferit o serie de modificări fiscale la sfârșitul anului 2023, iar impactul asupra antreprenorilor va fi unul semnificativ. Se limitează condițiile în care poți deține o microîntreprindere, sponsorizările nu vor mai putea fi scăzute din impozitul micro, iar indemnizația de telemuncă se va impozita cu 10%, potrivit OUG.

Alexandru Puiu, Directorul de Operațiuni al Keez a prezentat într-un Webinar sinteza celor mai importante modificări fiscale. Poți vizualiza întregul Webinar aici

Indemnizația de telemuncă nu mai este scutită de impozit și contribuții sociale (CAS și CASS)

Anumite firme plăteau angajaților care lucrau de acasă o indemnizație de maxim 400 de lei pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile, care era neimpozitabilă. De la 1 ianuarie 2024, însă, potrivit legii, această indemnizație nu mai este scutită de impozit și de contribuții sociale (CAS și CASS).

În acest context, angajatorii au două opțiuni: fie angajatul va primi în mână restul sumei după scăderea impozitului și a contribuțiilor sociale, fie va beneficia de aceeași sumă. Asta doar în măsura în care angajatorul va decide să mărească brutul angajatului prin contract pentru a putea beneficia de aceeași sumă ca și până acum.

Plafoanele de numerar

Plafoanele de încasări și plăți în numerar au fost schimbate de 3 ori anul trecut. A fost o lege care le-a micșorat, apoi o lege care a mărit la loc o parte din ele, iar la sfârșitul anului au revenit cu totul la cele de dinainte. Astfel, dacă în vechea lege plafonul de plăți în numerar pentru avansuri spre decontare se micșorase de la 5.000 de lei la 1.000 de lei, de la 1 ianuarie 2024 a revenit la 5.000 de lei.

Încasările în numerar în relația cu persoane juridice:

Încasări de la persoane juridice 5.000 de lei/zi
Încasări și plăți magazine cash&carry 10.000 de lei/zi
Plăți către persoane juridice 5.000 de lei/persoană; maxim 10.000 de lei/zi
Plăți către angajați – avansuri spre decont 5.000 de lei/zi

Încasările în relația cu persoane fizice:

Încasările de la persoanele fizice 10.000 de lei/zi
Plățile către persoanele fizice 10.000 de lei/zi

Totodată, atât împrumuturile, cât și restituirile în numerar dintre persoanele fizice și firmă nu mai sunt posibile. Acestea se vor face doar prin tranzacții bancare. De exemplu, dacă vrei să împrumuți firma cu 1.000 de lei, trebuie să transferi acea sumă din contul tău, în contul firmei. Atunci când firma vrea să îți restituie împrumutul, o va face tot printr-un OP, printr-o tranzacție bancară, indiferent de sumă.

Eliminarea facilității fiscale pentru casa de marcat

În vechea lege, la achiziția unei case de marcat exista și o facilitate fiscală, și anume, primeai o deducere din impozitul pe venit sau pe profit, în funcție de forma de organizare. De la 1 ianuarie 2024 însă, orice achiziție de casă de marcat nu se va mai deduce din impozit, iar costul va fi în întregime suportat de către compania care achiziționează casa de marcat. 

Pierderile fiscale se recuperează în maxim 5 ani consecutivi 

Până la sfârșitul anului 2023, dacă o companie plătitoare de impozit pe profit avea o pierdere fiscală, dar în anii următori făcea profit fiscal, avea posibilitatea să compenseze impozitul pe profit (din anul în care a făcut profitul) cu pierderea pe care o făcuse în trecut. În acest fel, putea beneficia de un credit fiscal asupra acelei pierderi, iar orice pierdere fiscală putea fi recuperată în maxim 7 ani. 

Începând cu anul 2024, pierderile fiscale se mai pot recupera doar în următorii 5 ani consecutivi, însă maxim 70% din ele. De exemplu, dacă compania ta are o pierdere fiscală de 100.000 de lei, acum mai poți recupera maxim 70.000 de lei în cazul în care faci profit în următorii 5 ani. 

Microîntreprinderile nu mai pot face sponsorizări

Începând cu anul 2024, dacă ești micro, nu vei mai putea face sponsorizări pentru că nu le vei mai putea deduce din impozitul datorat. Firmele plătitoare de impozit pe profit însă, vor mai putea face doar sponsorizări. S-au eliminat bursele private, instrumentele de mecenat etc. 

De altfel, din 2024 doar persoanele fizice cu venituri din salarii și asimilate salariilor vor mai putea să redirecționeze 3,5% din impozitul pe venit către o cauză non profit sau către o entitate de cult. 

Limitarea numărului de microîntreprinderi în 2024

Dacă în 2023 puteai să ai maxim 3 micro, din 2024 vei mai putea să ai doar una, și asta dacă îndeplinești condițiile mult mai restrictive decât până acum. Pentru a putea fi micro în 2024 trebuie să îndeplinești următoarele criterii:

  • Ai mai mult de 25% capital în mod direct sau indirect într-o singură microîntreprindere;
  • Nu faci consultanță mai mult de 20%;
  • Ai minim un angajat;
  • Veniturile tale calculate la entitățile legate nu depășesc 500.000 de euro într-un an calendaristic;
  • Depui bilanțul anului 2023 până cel târziu 31 martie 2024*.
    *UPDATE 26 ianuarie 2024:
    Ministerul Finanțelor a publicat o notă informativă în care precizează că până la data de 31 martie 2024 se vor depune situațiile financiare anuale pentru anul fiscal 2022, dar și din anii anteriori anului 2022 (dacă acestea nu au fost depuse). Astfel, nu este vorba de bilanțul anului 2023 cum s-a interpretat din textul OUG 115/ 14 decembrie 2023.

Citește și: Mai poți rămâne la micro în 2024? Află ce condiții trebuie să îndeplinești

e-Factura

Sistemul de facturare electronică RO e-Factura prin care se transmit facturile dintre toate persoanele juridice din România/cu locul prestării în România a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2024.

Cu alte cuvinte, toate persoanele juridice din România care emit facturi către alte persoane juridice din România sunt obligate să încarce facturile în SPV (Spațiul Privat Virtual) în maxim 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii. 

În momentul de față, sistemul RO e-Factura se aplică doar persoanelor juridice din România. Sistemul nu se aplică pentru persoanele fizice și nici pentru facturarea în afara țării.

Află mai multe despre cum funcționează e-Factura de la 1 ianuarie aici.

ONRC anunță că va suspenda activitatea pentru mentenanță tehnică în perioada 19-25 iulie. Detalii pe blogul Keez.

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: