Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Încasările și plățile în numerar. Cât de mult se vor diminua de la 11 noiembrie

Share this article

Timp de citire: 3 minute

Cuprins

Noile măsuri fiscale adoptate de Guvern aduc modificări majore și asupra plafoanelor de încasări și plăți în numerar. Potrivit noilor reglementări, tranzacțiile în numerar vor scădea considerabil. Măsura intră în vigoare de la 11 noiembrie 2023.

Update 8 noiembrie 2023Limitarea numerarului a fost revocată. OUG pentru revenirea la plafoanele anterioare

ARTICOL INIȚIAL:

Recent, Keez a organizat un webinar pe tema principalelor modificări aduse de noul proiect de lege în care a fost abordat și subiectul plafoanelor de încasări și plăți în numerar. Poți viziona întregul webinar aici

Pentru a putea înțelege care va fi impactul acestor modificări am stat de vorbă cu Ciprian Gaman, expert contabil și colaborator Keez. ”Noile măsuri încurajează cât mai mult ca tranzacțiile cash să fie înlocuite cu tranzacții prin bancă”, adaugă expertul.

Totodată, acest lucru poate genera și un cost suplimentar: ”În același timp, intervenția băncilor într-o măsură mai mare în diminuarea sau eliminarea plăților cu numerar va aduce un cost suplimentar firmelor prin comisionarea unui volum mai mare de tranzacții care anterior se realizau cash”, susține Gaman.

Încasările și plățile în numerar în relația cu persoanele juridice

Astfel, încasările în numerar de la o persoană juridică nu vor mai putea depăși pragul de 1.000 de lei/zi. Anterior plafonul era de 5.000 de lei/zi.

Încasările și plățile în numerar efectuate către magazinele de tip cash & carry în relația cu persoanele juridice se vor limita la 2.000 de lei/zi. Anterior plafonul a fost de 10.000 de lei/zi.

Plățile în numerar către persoanele juridice nu vor depăși 1.000 de lei/persoană și 2.000 de lei/zi. Anterior plafonul era de 5.000 de lei/persoană și maxim 10.000 de lei/zi. 

Plățile în numerar către angajați reprezentând avansuri spre decontare nu vor depăși 1.000 de lei/zi/persoană. Anterior plafonul era de 5.000 de lei/zi/persoană. În acest caz sunt exceptate cheltuielile pentru diurnă și deplasări. 

Încasări de la persoane juridice 1.000 de lei/zi
Încasări și plăți magazine cash&carry 2.000 de lei/zi
Plăți către persoane juridice 1.000 de lei/persoană; maxim 2.000 de lei/zi
Plăți către angajați – avansuri spre decont* 1.000 de lei/persoană/zi

*Excepție sunt cheltuielile pentru diurnă și cheltuielile de deplasare.

 

Încasările și plățile în numerar în relația cu persoanele fizice

Încasările și plățile în numerar de la persoanele fizice nu vor mai putea depăși 5.000 de lei/zi până în 31 decembrie 2024. De la 1 ianuarie 2025, acest plafon se va reduce la 2.500 de lei. Anterior plafonul fiind de 10.000 de lei/zi.

 

Încasările de la persoanele fizice* 5.000 de lei/zi
Plățile către persoanele fizice* 5.000 de lei/zi

* Plafonul de 5.000 de lei/zi este valabil până la 31 decembrie 2024. De la 1 ianuarie 2025 acest plafon va scădea la 2.500 de lei/zi.

 

Plafonul de casă

Tot de la 11 noiembrie, soldul Registrului de Casă nu va putea depăși 50.000 de lei în numerar la final de zi. În cazul în care plafonul va fi depășit, termenul de depunere la bancă este de 2 zile lucrătoare.

”Se admite depăşirea acestui plafon numai cu sumele aferente plăţii salariilor şi a altor drepturi de personal, precum şi a altor operaţiuni cu persoane fizice, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare de la data prevăzută pentru plata acestora”, adaugă expertul contabil.

 

Sancțiuni

În cazul nerespectării acestor prevederi amenda este de 25% din suma încasată/plătită ce depășește nivelul noilor plafoane, dar nu mai puțin de 500 de lei. Același lucru se aplică și pentru depășirea soldului din casierie.

Expertul contabil Ciprian Gaman susține că este foarte important ca această serie de măsuri să fie cunoscută de antreprenori: ”Trebuie tratată cu maximă seriozitate, indiferent de tipul de organizare juridică, pentru că uneori poate fi destul de greu de corectat o tranzacție peste un plafon care deja s-a realizat”, explică acesta. 

Între timp, Ministerul Finanțelor a publicat pe 7 noiembrie 2023 proiectul de Ordonanță de Urgență potrivit căruia se revine la plafoanele anterioare, cu mici excepții. Ai toate detaliile aici.

Citește și: Ce schimbări aduc noile măsuri fiscale și cum îți vor afecta afacerea 

ONRC anunță că va suspenda activitatea pentru mentenanță tehnică în perioada 19-25 iulie. Detalii pe blogul Keez.

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: