Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

Ghid fiscal publicat de ANAF pentru frizerii și manichiuriștii cu activitate la domiciliu

Share this article

Timp de citire: 4 minute

Cuprins

ANAF a publicat un ghid fiscal pentru frizerii și manichiuriștii cu activitate la domiciliu care le explică taxele și obligațiile ce le revin pentru veniturile obținute în 2024. Ghidul poate fi descărcat în format PDF de pe site-ul ANAF, de aici.

Iată mai jos câteva aspecte principale desprinse din acest ghid. 

IMPORTANT: Keez susține toate aceste afaceri cu seivicii complete de contabilitate online. 

 

Cine poate desfășura activități de înfrumusețare/întreținere corporală

  • Persoane fizice autorizate (PFA)
  • Întreprinderi individuale (II)
  • Membri ai unei întreprinderi familiale (EF)

Condiții:

  • Înregistrarea și autorizarea funcționării la Registrul Comerțului (ONRC)
  • Obținerea de avize/licențe specifice, conform legislației

Procedura:

  • PFA/II/EF depun cererea de înregistrare și autorizare la ONRC din județul unde își stabilesc sediul profesional.
  • Cererea se soluționează în termen de 3 zile lucrătoare.
  • Se obțin certificatul de înregistrare și autorizarea de funcționare.

Observații:

  • Autorizarea nu elimină obligativitatea obținerii altor avize/licențe.

 

OBLIGAŢIILE FISCALE DECLARATIVE ŞI DE PLATĂ DIN PUNCT DE VEDERE AL IMPOZITULUI PE VENIT

Declarația unică: Trebuie depusă anual până la 25 mai, inclusiv. Se declară venitul net anual și se calculează impozitul pe venit.

Determinarea venitului net: 

Există două metode:

  • Pe bază de norme de venit: Se utilizează normele stabilite de ANAF, cu posibilitatea de ajustare. Impozitul este de 10%.
  • În sistem real: Se utilizează datele din contabilitate. Impozitul este de 10%.

Plata impozitului: Se face până la 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.

Alte obligații:

  • Evidența contabilă (pentru cei care optează pentru determinarea în sistem real).
  • Registrul de evidență fiscală (pentru toți).
  • Declararea veniturilor și a contribuțiilor sociale (lunară/trimestrială).

 

OBLIGAŢIILE FISCALE DECLARATIVE ŞI DE PLATĂ DIN PUNCT DE VEDERE AL CONTRIBUTIILOR SOCIALE

Contribuția de asigurări sociale:

  • Se datorează dacă venitul anual estimat depășește 12 salarii minime brute.
  • Baza de calcul este venitul ales, dar nu poate fi mai mică de 12 sau 24 de salarii minime brute.
  • Cota de calcul este de 25%.
  • Termenul de plată este 25 mai a anului următor.

Contribuția de asigurări sociale de sănătate:

  • Se datorează de către toți cei care desfășoară activități independente.
  • Baza de calcul este venitul net anual, dar nu poate fi mai mare decât 60 de salarii minime brute.
  • Cota de calcul este de 10%.
  • Termenul de plată este 25 mai a anului următor.

Declarații:

  • Declarația unică se depune anual până la 25 mai, inclusiv.
  • Declarația unică – Capitolul II se depune dacă venitul estimat depășește 12 salarii minime brute.
  • Declarația unică – Capitolul I se depune dacă venitul realizat este mai mare decât venitul estimat.

 

OBLIGAŢII ÎN CAZUL ASOCIERILOR FĂRĂ PERSONALITATE JURIDICĂ

Contractul de asociere:

  • Trebuie încheiat în scris și să cuprindă anumite informații specifice.
  • Se înregistrează la organul fiscal competent în termen de 30 de zile.

Venituri și cheltuieli:

  • Se atribuie fiecărui asociat, proporțional cu cota de participare.

Declarații:

  • Declarația privind veniturile estimate (formular 223) se depune în termen de 30 de zile de la începerea activității.
  • Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (Capitolul II) se depune de către fiecare asociat în termen de 30 de zile de la începerea activității.
  • Declarația anuală de venit (formular 204) se depune până în ultima zi a lunii februarie a anului următor celui de raportare.
  • Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (Capitolul I) se depune de către fiecare asociat în termenul legal, incluzând venitul/pierderea din activitatea asociației.

 

TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ

Înregistrarea în scopuri de TVA:

  • Este obligatorie pentru cei care depășesc un plafon anual de 300.000 lei.
  • Poate fi solicitată opțional de către cei care nu depășesc plafonul.
  • Se realizează prin depunerea unei declarații fiscale la organul fiscal competent.

Declarații fiscale:

  • Decontul de TVA (formularul 300) se depune lunar, trimestrial sau semestrial, în funcție de perioada fiscală a contribuabilului.
  • Declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile (formularul 394) se depune lunar/trimestrial.
  • Decontul special de TVA (formularul 301) se depune pentru anumite operațiuni specifice.
  • Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (formularul 390) se depune lunar.

 

OBLIGAŢIA DE A UTILIZA APARATE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE

Obligația de a utiliza AMEF: Toate persoanele fizice care vând direct către populație servicii de înfrumusețare/întreținere corporală și încasează contravaloarea integral sau parțial, cu numerar, carduri sau alte substitute de numerar, au obligația de a utiliza AMEF.

OBLIGAŢIA DE UTILIZARE A SISTEMULUI NAŢIONAL DE FACTURARE ELECTRONICĂ RO e-Factura

Obligația generală:

  • Începând cu 1 iulie 2024, toți emitenții de facturi electronice trebuie să le transmită destinatarilor prin RO e-Factura.

Perioada de tranziție:

  • Între 1 ianuarie 2024 și 30 iunie 2024, operatorii economici trebuie să raporteze toate facturile B2B și către instituțiile publice (cu excepția B2G) în RO e-Factura.

Recomandările noastre

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: