Managerul are sarcina de a dezvolta afacerea pe care o administreaza, iar acest lucru inseamna focusarea pe contractarea unor noi clienti, pe metode de eficientizare a vanzarilor si solutii pentru imbunatatirea demersurilor in firma. Insa, un manager bun este un manager care stie cate un pic din fiecare departament care ii consolideaza compania. Mai jos gasesti 10 lucruri de care trebuie sa tii cont in ceea ce priveste situatia ta contabila.

1. Numeroteaza-ti documentele fiscale

Incepe o noua numerotare a documentelor fiscale. Fie ca e vorba de facturi, note de receptie, chitante etc., este important sa ai o ordine in activitatea ta. Inceputul de an este mereu dificil, pentru ca ai nevoie de o organizare bine pusa la punct, pentru ca activitatea sa fie fluenta, fara sa te impiedici in facturi, documente si o simpla numaratoare.

2. Stabileste o data fixa de plata

Perioada fiscala reprezinta regularitatea cu care declaratiile fiscale sunt intocmite si, evident, sunt platite. In functie de cifra de afaceri a businessului tau, iti fixezi o frecventa de intocmire si plata a declaratiilor, facturilor, impozitelor. Asta face din tine un manager organizat si eficient.

3. Ai grija la Split TVA

Split TVA este un aspect pe care trebuie sa il urmaresti in 2018. Ai grija sa nu ai restante la obligatiile fiscale care privesc TVA-ul pe 2018. Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA te poate clarifica. Sau poti citi articolul nostru special despre Split TVA, care te invata cum sa eviti capcanele acestuia, chiar aici.

4. Verifica contractele de parteneriat

La sfarsitul lunii trebuie sa te asiguri ca aceste contracte sunt semnate atat de tine, cat si de catre partenerii tai. In firmele mari, semnarea contractelor se obisnuieste sa se amane mult timp. Asa ca, trimite un mail de reamintire.

5. Ai grija de angajatii tai

Unul dintre cele mai importante lucruri de care trebuie sa ai grija este situatia angajatilor tai. Pe langa faptul ca trebuie sa ii evaluezi, trebuie sa te ocupi si de concediile acestora, in asa fel incat sa nu se suprapuna vacantele lor. Nu vrei sa ramai in decurs de 2 saptamani fara jumatate din angajati.

6. Inregistreaza actele aditionale contractelor de munca

La fel cum trebuie sa te ocupi de evaluarea si concediile lor, angajatii tai trebuie sa fie in ordine si din punct de vedere legal. Iata care sunt taxele suplimentare pentru salarii:
  1. taxe datorate de angajat:
  1. CAS – 25%
  2. CASS – 10%
  3. Impozit pe venit – 10%
  1. taxe datorate de firma: contributia asiguratorie de munca in procent de 2.25%

7. Cumpara case de marcat cu jurnal electronic

Contribuabilii mici au avut termen limina 1 noiembrie 2018 sa se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic. Nu risca sa primesti avertisment pentru nedotare, pe legea prevenirii sau chiar amenda, deoarece acestea sunt usturatoare.

8. Tine cont de sarbatorile legale

Angajatii au drept de odihna in zilele libere date de stat, asa ca nu le elimina acest drept. Ce zile libere au mai ramas pana la sfarsitul anului?
30 noiembrie — Sfantul Andrei
1 decembrie — Ziua Nationala a Romaniei
25 decembrie, 26 decembrie — Craciunul

9. Ai grija de cota de 5% a TVA-ului

In Monitorul Oficial nr. 854 din 9 octombrie 2018 a fost publicata OUG 89/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative. De la 1 noiembrie, cota de 5% la TVA se aplica pentru urmatoarele afaceri:
  • cazarea in cadrul sectorului hotelier;
  • serviciile de restaurant si de catering;
  • accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative;

10. Mentine Balanta contabila

Balanta contabila reprezinta sinteza activitatii economice a companiei tale. Sta la baza impozitelor pe care trebuie sa le platesti statului. Ai grija, deoarece balanta contabila este o anexa obligatorie la situatia financiara anuala.