Nu rata Webinar-ul Live „e-Factura, ghid complet pentru antreprenori”. Înregistrează-te Gratuit ACUM. 

ACTUALIZARE modificări fiscale. e-TVA: Keez este pregătită pentru integrarea inițiativelor ANAF

Fata bea cafea

Share this article

Timp de citire: 5 minute

Cuprins

ACTUALIZARE din data de 27 iunie 2024. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a postat pe pagina sa de Facebook câteva precizări legate de intenția autorităților de a adapta și îmbunătăți inițiativa privind introducerea sistemului e-TVA.

Principalele aspecte avute în vedere sunt:

  • Abrogarea prevederilor legate de nota de justificare privind diferențele de TVA prevăzute la art. 6 din OUG 70/2024 (acest articol specifică la pct. 3: “Nota justificativă privind diferențe RO e-TVA reprezintă formularul electronic pus la dispoziția persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA pentru justificarea diferențelor prevăzute la art. 5, căruia îi sunt aplicabile prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, al cărui model se aprobă prin ordin de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”)
  • Prorogarea termenului de intrare în vigoare pentru notele de diferențe TVA și înlocuirea notei justificative pentru diferențele de TVA cu notificarea de conformare adaptată modului e-TVA, prevăzut de art. 121, alin. (1) din Codul de Procedură Fiscală;
  • Prelungirea termenului de intrare în vigoare pentru notificarea de conformare pentru diferențele de TVA până la data de 25 a lunii următoare pentru luna precedentă.

 

În egală măsură, Ministrul a adus și unele clarificări legate de:

  1. setul de rapoarte din sistemele informatice ale ANAF care vor permite calibrări ale evidențelor contabile și realizarea/raportarea decontului de TVA: “Persoanele impozabile vor avea la dispoziție rapoartele privind datele și informațiile din sursele de date utilizate referitoare la operațiunile efectuate în luna de raportare”;
  2. termenul de la care se va utiliza decontul precompletat RO e-TVA în cazul acestor persoane este 1 august 2025 (acest lucru se întâmplă deoarece până la implementarea completă a sistemul informatic naţional RO e-SAF-T nu există date suficiente pentru precompletarea decontului e-TVA în cazul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare);
  3. s-a prevăzut o perioadă tranzitorie până la începutul 2025 în care se suspendă efectele privind sancționarea netransmiterii răspunsului la notificarea de conformare privind diferențele RO e-TVA și implicațiile privind stabilirea riscului fiscal pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.

 

Vom reveni cu actualizări pe măsură ce apar noutăți legate de acest subiect. 

 

Guvernul României face încă un pas important în direcția digitalizării, de această dată prin introducerea sistemului e-TVA. Promisiunea este una ambițioasă: o transformare radicală a modului în care companiile gestionează TVA și interacționează cu ANAF

Keez este prin design o firmă de contabilitate digitală încă din 2017, pregătită pentru adăugarea și integrarea eficientă a numeroaselor inițiative ale ANAF. 

Noile inițiative, pe scurt:

  • 01 Ianuarie 2025 – întră în vigoare e-Factura pentru vânzarea către persoanele fizice
  • Bonurile fiscale vor conține mai multe informații, printre care codul unic al beneficiarului si un cod QR cu datele bonului
  • ANAF va emite automat decontul de TVA pe baza informațiilor existente in sistemele informatice ale autorității.

 

Prin generarea automată a deconturilor de TVA și accesul direct al autorităților la datele fiscale, e-TVA își propune să simplifice viața contribuabililor și să eficientizeze colectarea TVA-ului.

Cu toate acestea, lansarea preconizată pentru august 2024 a stârnit îngrijorare în rândul mediului de afaceri care utilizează serviciile unor firme de contabilitate care nu operează într-un sistem digitalizat, online, așa cum este cel pe care Keez îl pune la dispoziția celor peste 6000 de clienți. Firmele tradiționale de contabilitate si antreprenorii se confruntă, chiar și acum, la aproape 6 luni de la implementare, cu provocările sistemului e-Factura.

 

Este e-TVA soluția mult așteptată pentru un sistem fiscal mai eficient sau o nouă sursă de dificultăți?

Principalul obiectiv al Sistemului Informatic Național RO e-TVA este să finalizeze detaliile referitoare la tranzacțiile taxabile în declarațiile de TVA ca mai apoi să le facă accesibile prin intermediul Spațiului Privat Virtual.

e-TVA este parte a măsurilor luate prin Ordonanța de Guvern nr. 116, privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, publicată pe 15 decembrie 2023.

Conform OUG 116, alături de e-TVA sunt declarate ca fiind sisteme informatice de interes strategic național următoarele:

  • Sistemul național pentru factura electronică RO e-Factura
  • Sistemul Național RO e-Transport
  • Sistemul Național RO e–Sigiliu
  • Sistemul Informatic Național RO e-SAF-T
  • Sistemul Informatic Național RO e-Case de marcat electronice.

 

Revenind la e-TVA, precizăm că acesta este de fapt un decont pre-completat de TVA bazat pe datele din e-Factura și e-Case de marcat, care se va trimite pe SPV până în 20 a lunii următoare, adică cu 5 zile înainte de data depunerii decontului de TVA.

Cel puțin teoretic, prin eliminarea completării manuale a deconturilor de TVA, e-TVA simplifică și accelerează procesul de raportare fiscală pentru întreprinderi, reducând riscul de erori.

Totuși, informațiile din e-Factura și e-Case de marcat nu sunt complete încă, aspect care ar putea fi rezolvat de faptul că de anul viitor e-Factura este obligatorie și pentru tranzacțiile B2C.

 

Ce este de făcut atunci când apar diferențe?

Prevederile legale subliniază că:

“În situația în care după depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului pre completat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin intermediul Spațiului privat virtual.”

Notificarea se trimite până în data de 5 a lunii următoare datei depunerii decontului de TVA. Când primești această notificare trebuie completată o „Notă justificativă privind diferențe RO e-TVA”. Termenul este de 10 zile de la data primirii notificării, iar formularul e dat prin Ordin ANAF și se trimite prin SPV.

Problemele care apar sunt date de faptul că partea de verificare a informațiilor (corelare baze de date sau diferențe de sume) nu o va mai face ANAF. Acest lucru va fi în grija contabililor/firmelor de contabilitate aspect care va duce la întârzieri și supra aglomerare din partea acelora care nu sunt complet digitalizați.

În plus, pentru a putea procesa datele mai repede in vederea generării decontului pre completat, contabilii vor trebui să depună mai repede (pe 15 și nu pe 25 în luna următoare) unele declarații, 390 și 394.

Administratorii firmelor care sunt obișnuiți să amâne data la care trimit documentele către contabilitate vor trebui să își schimbe sistemele semnificativ. Un sistem online în care se trimit datele instant către contabilitate devine esențial.

 

Ce face Keez pentru clienții săi

Toate aceste modificări aflate în discuție sunt în atenția Keez încă de la început. Este evident că ele necesită unele ajustări de abordare (de exemplu, antreprenorii trebuie să-și încarce încă de la momentul primirii documentele în aplicația Keez, respectiv, noi vom trimite notificări mult mai frecvente privind reamintirea că această operațiune trebuie făcută de către client cât mai rapid).

Sistemele Keez sunt pregătite să facă față oricărui volum de activitate cauzat de modificări legislative, începând chiar cu e-TVA.

În prezent, Keez este capabilă să depună peste 22.500 de declarații în fiecare lună la ANAF sau să emită lunar peste 150.000 de facturi.

Aceste aspecte care dau dimensiunea puterii de procesare asociată aplicației Keez, respectiv a calității resurselor umane implicate în furnizarea de servicii complete de contabilitate online pentru cei peste 6000 de clienți.

 

 

 

 

Recomandările noastre

ONRC anunță că va suspenda activitatea pentru mentenanță tehnică în perioada 19-25 iulie. Detalii pe blogul Keez.

Abonează-te gratuit la Newsletter-ul Keez!

Ești antreprenor și vrei să afli primul tot ce contează pentru pentru afacerea ta?
Abonează-te și vei fi la curent cu: