Află de aici cum să îți crești afacerea.

Atunci când ai la îndemână cifrele care trebuie, atunci când trebuie.

Vezi toate articolele

Ce inseamna TVA la incasare, ce avantaje prezinta si cum iti poate influenta afacerea?

18.11.2021

news-2

Fluxul de trezorerie sau, in termeni mai moderni, cash flow-ul unei afaceri este extrem de important, mai ales daca afacerea este una mica sau mijlocie. In acest sens, exista cateva situatii in care acest flux poate fi blocat – prin intermediul procedurilor sau legilor in vigoare. Blocarea acestuia, de obicei, este cauzata de nevoia afacerilor (sau Statului) de a-si indeplini obligatiile TVA (conform legilor in vigoare). 

Din fericire, o parte din afaceri au la dispozitie o solutie prin care pot garanta fluxul constant al trezoreriei – anume, prin aplicarea de TVA la incasare. Pentru oamenii de afaceri care tocmai si-au inceput aventura in domeniu, acest subiect poate fi unul destul de complex. Drept urmare, ne-am gandit sa iti oferim un mic ghid care sa iti ofere toate informatiile necesare pentru a sti daca poti aplica aceasta solutie si ce avantaje prezinta.

De ce a fost implementat sistemul de TVA la incasare?

Acest sistem a fost implementat atat in beneficiul societatilor comerciale mici, cat si in beneficiul Statului. Aceste entitati, inainte de anul 2013, erau obligate, prin lege, sa achite si sa ramburseze TVA chiar daca sumele din care se calcula respectivul TVA nu erau incasate.

In termeni foarte scurti, ca administrator al unei afaceri mici, trebuie sa platesti TVA-ul colectat din vanzari inainte de a incasa sumele de la clientii tai. Evident, acest lucru nu se aplica tuturor tipurilor de afaceri.

In cele din urma, plata timpurie a TVA-ului poate dezechilibra cash flow-ul afacerii tale, mai ales in cazul afacerilor mici care incearca sa se dezvolte. 

Ce tipuri de afaceri beneficiaza cel mai mult de pe urma sistemului de TVA la incasare?

Dupa cum am mentionat, acest sistem nu este benefic pentru toate tipurile de afaceri. Este de la sine inteles ca acesta va functiona corespunzator pentru firmele care mai intai elibereaza un bon fiscal, fara plata aferenta si primesc suma mentionata pe bon intr-un anumit termen – de obicei pana la 3 luni dupa eliberarea acestuia.

Asadar, afacerile care incaseaza sume de bani imediat, fara niciun fel de intarziere, nu vor avea niciun beneficiu in urma aplicarii acestui sistem. Ba dimpotriva, in cazul incasarilor instant, deducerea TVA-ului se face in momentul platii, dar colectarea acestuia se face in timpul emiterii si incasarii facturilor – iar acest aspect poate afecta integritatea fluxului monetar.

Nu uita de facturile de cumparare – si acestea sunt influentate de acest sistem!

Negocierea scadentei facturilor atat de vanzare, cat si de cumparare este un aspect esential al afacerii, din punct de vedere fiscal. In cazul facturilor de vanzare, sistemul de TVA la incasare iti permite sa amani plata TVA-ului cu pana la 90 de zile – termen care favorizeaza perioadele medii si mari de incasare a facturilor.

Pe de cealalta parte, facturile de cumparare implica deducerea TVA-ului din facturile emise de furnizori si alti colaboratori de-ai tai. Asadar, datorita aceluiasi sistem, poti amana deducerea TVA-ului pana in momentul in care realizezi platile catre furnizori – si nu atunci cand eliberezi bon fiscal pentru acestia. 

Cine anume poate beneficia de pe urma sistemului de TVA la incasare?

Orice persoana impozabila – proprietar de companie inregistrata pentru scopuri TVA - cu o cifra de afaceri sub 4.500.000 lei in anul curent si cel precedent poate alege acest sistem pentru afacerea, entitatea, sau intreprinderea sa. Dupa completarea unei cereri – anume formularul 097 -, aplicarea efectiva a sistemului poate fi facuta din prima zi a urmatoarei perioade fiscale (de retinut!).

Plafonul de 4.500.000 lei a fost abordat in anul 2021, fiind aplicat incepand cu data de 1 martie 2021. Inainte, cifra de afaceri trebuia sa fie sub 2.250.000 de lei pentru a putea aplica acest sistem la nivelul afacerii tale. 

In urma aplicarii sistemului de TVA la incasare, persoanele impozabile au:

• Posibilitatea de a amana responsabilitatile TVA pana in momentul incasarii integrale sau partiale a sumei aferente prestarii de servicii sau livrarii si vanzarii de bunuri;

• Posibilitatea de a amana deducerea TVA pana cand suma aferenta a fost platita furnizorului sau colaboratorului respectiv.

Ce trebuie sa iei in considerare pentru calcularea cifrei de afaceri?

In vederea calcularii cifrei de afaceri, trebuie sa iei in considerare valoarea totala rezultata din activitati tip prestari servicii si livrari de bunuri dintr-un an. Acestea includ toate operatiunile taxabile ale afacerii, operatiunile care sunt scutite de TVA, operatiunile aferente activitatilor economice realizate in strainatate si randurile de regularizari aferente.

De cand se aplica TVA la incasare?

Sistemul de TVA la incasare a fost introdus pe teritoriul Romaniei in anul 2013, iar in 2021 plafonul aferent cifrei de afaceri a fost ridicat de la 2.250.000 la 4.500.000 lei. Pe scurt, afacerile mici au avut aceasta optiune disponibila de foarte mult timp.

Cum afli daca esti inregistrat in sistem? Poti face o verificare TVA la incasare?

Din fericire pentru administratori si chiar si pentru furnizori, apartenenta la un registru TVA la incasare poate fi usor verificata prin intermediul platformei ANAF. Pentru verificare, ai nevoie de codul de inregistrare in scop TVA al unei afaceri sau persoane impozabile. 

Concluzie – cum afli daca acest sistem va fi benefic afacerii tale?

Din moment ce TVA-ul la incasare este o chestiune de natura fiscala, este de la sine inteles faptul ca o firma cu servicii moderne de contabilitate te poate ajuta sa iei decizia perfecta pentru afacerea ta. 

Clientii Keez, antreprenori care au ales serviciile complete de contabilitate online furnizate de o echipa de 45 de Experti Contabil autorizati CECCAR, primesc, in baza abonamentului lunar, cele mai bine sfaturi. 

Contacteaza-ne la office@keez.ro pentru detalii. 

 

Vezi toate articolele
alo Sună acum
Încearcă DEMO